Powered by Blogger.

Wednesday, March 16, 2011

Kucing boleh mati jika makan coklat!!!


Mungkin ramai yang tahu kita bolehdapat keracunan coklat...
tapi dengan makan 10 kg coklat bagi orang yang berat badan dia 50kg akan menyebabkan kita mati!!
tapi benda ni agak mustahil la, larat ke nak makan sampai 10kg..
sedangkan 1 kg pon dah tak larat kan...

dan jika

ARNAB, KUCING, ANJING yang hanya berat kurang dr 5kg, bayangkan hanya sedikit coklat, agak2 dalam 200g coklat kalau berat hanya 1kg tiap2 hari akan membawa bencana. Itupun, kalau coklat susu bukannya dark chocolate yer...


Kenapa coklat berbahaya dan bagaimana?

Di dalam coklat terdapat satu bahan kimia dinamakan theobromine iaitu sepupu kepada caffeine (yg juga bahaya kepada si comel berbulu).
THEOBROMINE ini yang bertanggungjawab menyebabkan muntah2, cirit-birit, kegelisahan, degupan jantung tidak sekata atau terlalu cepat, sawan dan koma.
Seperti juga caffeine, theobromine juga meransang sistem saraf, jantung dan tekanan darah. Bila dah terlebih ransangan boleh menyebabkan kegagalan semua sistem tersebut.

Berikut adalah jumlah theobromine yg terdapat di dalam beberapa produk koko:
  • Serbuk koko = 800 mg/oz
  • Coklat masakan tanpa gula = 450 mg/oz
  • Cocoa bean mulch = 255 mg/oz
  • Coklat gelap = 150-160 mg/oz
  • Coklat susu = 44-64 mg Theobromine per oz coklat
  • kandungan theobromine dalam coklat putih tidak begitu bahaya
Bayangkanla ...

kalau saraf terlebih diransang tiap2 hari? tak ke mati satu persatu sel2 saraf tu. macam apa yang MSG buat pada sel saraf kita. (huhu)..

Mungkin ada arnab yg pernah diberi coklat tetapi masih sgt sihat. Perlu diingat, setiap individu mempunyai respon berbeza2 dengan sesuatu bahan.Terdapat beberapa kajian yg dijalankan menunjukkan arnab jantan akan mengalami risiko mandul jika memakan theobromine. 

Haiwan boleh mati dengan memakan 100-200mg/kg theobromine. Kesimpulannya, mereka yg seberat 1kg boleh mati jika makan 345g coklat susu sekaligus. Itu adalah bersamaan satu 3/4 bar Coklat Susu Cadbury plain 200g. (uii, sedapnya..terliur pulak) 
Banyak ke? Boleh tahanla..tapi dlm banyak-banyak haiwan anjing yg paling berpotensi keracunan disebabkan sifat yg ingin tahu yg tinggi serta sifat tak memilih makan nyer berbanding kucing (yg memilih ya amat kekadang) ataupun arnab.

Jika Anda menyukai Artikel di blog ini, Silakan klik disini melanggan via email, Anda akan mendapat kiriman artikel setiap ada artikel yang terbit di Blog perantaucyber
Tambah Yuk
Widget by IB | Template Design

Artikel Terkait:

Widget by:IB | Template Design

0 comments:

Post a Comment

 

BUAT PENGUNJUNG

Buat Pengunjung Semua, sebarang cadangan,komentar, atau artikel yang hendak di kongsi. Bolehlaa menghantarnya melalui email : perantaucyber@gmail.com
Terima Kasih

LAYAN DULU

Pengikut

© 2009 Designed by perantaucyber |Template Design