Powered by Blogger.

Friday, March 25, 2011

Kenapa Tiada Kecurian Di Jepun?

Mereka menunjukkan perasaan hormat antara satu sama lain walaupun ketika dilanda musibah.

Keadaan di Jepun ketika ini tidak ubah seperti selepas Perang Dunia II, tidak ada mana-mana negara industri yang menderita ramainya rakyat yang terkorban seramai itu. Paling kecil, satu perkara baik paling kecil dalam hal ini menunjukkan bagaimana sifat kemanusiaan ketika menghadapi saat sukar buat kali kedua, dengan pasukan penyelamat England, Amerika Syarikat dan beberapa negara Asia terbang ke sana untuk sama-sama menghulurkan bantuan.

Perpaduan masyarakat di Jepun sendiri sangat kuat. Bahkan perkara yang lebih kuat daripada kehebatan teknologi di Jepun adalah kekuatan sosial di sana. Pasaraya memberikan potongan harga dan pemilik mesin vending membahagikan minuman percuma kepada masyarakat yang sedang berusaha untuk meneruskan hidup. Paling menarik perhatian sekali. tidak ada kecurian yang berlaku di Jepun!.

Ini jarang berlaku dalam budaya hidup manusia, dan perkara itu tidak berlaku di England. Ketika banjir tahun 2007 di West Country, kereta yang ditinggalkan dipecahkan dan air minuman percuma untuk mangsa banjir dicuri. Kita dapat lihat ada aktiviti kecurian di Chile selepas gempa bumi beberapa tahun lalu - sedangkan begitu banyak pasukan bantuan dihantar di sana, di New Orleans, ketika ribut Katrina kita dapat lihat kecurian yang berlaku dalam skala yang mengejutkan. Tidak lepas juga di Malaysia, bantuan yang dihantar kepada mangsa banjir sendiri 'disembunyikan' separuh oleh pihak bertanggungjawab. Tanyalah orang Kota Tinggi ketika banjir besar 2005. Rahsia ini terbongkar setelah banjir kedua melanda. Rumah orang yang bertanggungjawab untuk mengedarkan barangan bantuan banjir turut dilanda gelombang kedua sehingga terapung segala barangan bantuan yang dicurinya.

Persoalan yang timbul ialah mengapa 'budaya' kecurian ketika setiap kali berlaku bencana, sehingga mengubah jati diri seseorang itu daripada baik menjadi jahat kerana alasan 'darurat' - tidak berlaku di sini, terutama Jepun - mereka terus menunjukkan altruisme walaupun di dalam kesulitan?

Jika Anda menyukai Artikel di blog ini, Silakan klik disini melanggan via email, Anda akan mendapat kiriman artikel setiap ada artikel yang terbit di Blog perantaucyber
Tambah Yuk
Widget by IB | Template Design

Artikel Terkait:

Widget by:IB | Template Design

0 comments:

Post a Comment

 

BUAT PENGUNJUNG

Buat Pengunjung Semua, sebarang cadangan,komentar, atau artikel yang hendak di kongsi. Bolehlaa menghantarnya melalui email : perantaucyber@gmail.com
Terima Kasih

LAYAN DULU

Pengikut

© 2009 Designed by perantaucyber |Template Design