Powered by Blogger.

Friday, March 18, 2011

1.5 juta akaun Facebook kena hack!

Facebook sedang menyiasat seorang hacker yang bernama Kirllos kerana disyaki mencuri 1.5 juta akaun Facebook.Demikian kenyataan yang dibuat oleh jurucakap Facebook, Barry Schnitt.

Dia mengatakan, pencurian akaun merupakan bentuk jenayah, apalagi kalau pencuri itu menjualnya ke pihak ketiga.

Kes pencurian akaun tersebut dilaporkan oleh iDefense Labs milik VeriSign, sebuah perniagaan sekuriti internet. VeriSign’s iDefense Labs melaporkan perniagaan data facebooker di sebuah forum di Rusia yang bernama Carder.su. Dalam forum tersebut, si penceroboh yang menggelar dirinya dengan nama Kirllos menjual beberapa pakej bisnes untuk melihat data para ahli network sosial ternama itu.

Contohnya, 1,000 ahli yang mempunyai 10 network friend ke bawah dijual dengan harga 25 dollar AS. Manakala, pakej serupa yang punya lebih dari 10 network friend dijual dengan harga 45 dollar AS.

Rick Howard, Pengarah iDefense, menyatakan bahawa nama akaun yang dijual kebanyakan berasal dari Eropah Timur hingga Amerika Syarikat. Masih menurut Howard, Kirllos mencuri data para facebooker menggunakan teknik phising. Teknik ini membuat para facebooker akan memberikan passwordnya.

Teknik lain ialah dengan melalui malware. Setelah itu, si penceroboh dapat mengambil data peribadi akaun facebooker, seperti nama, alamat, e-mail, dan nombor telepon.

Sebagai maklumat, iDefense mendakwa bahawa Kirllos telah mencuri setidaknya 1.5 juta akaun di Facebook.

Jika Anda menyukai Artikel di blog ini, Silakan klik disini melanggan via email, Anda akan mendapat kiriman artikel setiap ada artikel yang terbit di Blog perantaucyber
Tambah Yuk
Widget by IB | Template Design

Artikel Terkait:

Widget by:IB | Template Design

0 comments:

Post a Comment

 

BUAT PENGUNJUNG

Buat Pengunjung Semua, sebarang cadangan,komentar, atau artikel yang hendak di kongsi. Bolehlaa menghantarnya melalui email : perantaucyber@gmail.com
Terima Kasih

LAYAN DULU

Pengikut

© 2009 Designed by perantaucyber |Template Design