Bermula dari tahun 2009 sehingga sekarang (2010),rasanya setiap pelusuk manusia didunia ni mesti ada akaun Facebook.Tetapi,kalau korang semua nak tahu orang jepun sebenarnya tak ramai yang ada akaun Facebook.
Tahun 2008 Mark Zuckerberg mencipta satu aplikasi bahasa Jepun untuk menarik lebih banyak peminat Facebook dari negeri sakura itu. Ternyata harapan itu tidak tercapai.Sebenarnya sebahagian besar warga Jepun tidak terbiasa dengan aplikasi bahasa inggeris. Tetapi ketika YouTube membuat aplikasi berbahasa Jepun, berduyun-duyun orang jepun mengupload video ke sana.
Untuk menjadi anggota Facebook, kita diharuskan mengisi data-data pribadi yang nantinya dicantumkan kepada orang yang menjadi kawan kita. Sementara YouTube cuma mensyaratkan nama (itupun tidak perlu nama betul) dan alamat email . Di sinilah masalahnya. Sebahagian besar orang Jepun tidak mau memperlihatkan data dan kehidupan pribadinya kepada banyak orang.
Sebagai contoh, dengan mengisi tahun dan kelahiran kita, dipercayai dapat digunakan untuk mengetahui karakter kita yang sangat berbahaya apabila digunakan untuk kepentingan tidak baik.
Selain itu, orang Jepun juga tidak terlalu suka menonjolkan jati dirinya dihadapan orang banyak. Mereka sudah biasa hidup berkelompok dan bekerja juga dalam kelompok. Kita mungkin kenal dengan produk walkman, tapi kita tidak tahu dari idea siapa produk itu dicipta, kecuali dari Sony Corpporation.
Dalam melayari internet sekalipun, orang jepun lebih suka memakai identiti lain atau bukan nama sebenarnya. Tahun 2005 ada satu kisah benar tentang warga Jepun yang berchatting dalam suatu forum Internet.
Pemuda Jepun tersebut adalah orang yang suka dengan komik (manga), game, animasi dan bergaya agak pelik. Di Jepun orang seperti ini disebut “otaku”. Dalam suatu perjalanan di kereta api, dia berjaya menolong seorang wanita cantik berpendidikan tinggi dari gangguan orang mabuk. Keinginannya untuk mendekati dan mencintai wanita tersebut dicurahkan dalam sebuah forum Internet.
Dalam setiap langkah untuk mendekati wanita itu, dia menceritakannya di forum tersebut. Banyak sekali tanggapan,komen dan sokongan kepada pemuda tersebut. Kisah ini akhirnya menjadi terkenal dan dijadikan sebuah filem, drama dan komik dengan judul “Densha Otoko” (Train Man).
Orang Jepun juga tidak suka identiti,gambar dan kehidupan pribadinya tersebar terutama wanita. Mereka tidak mau diganggu oleh orang-orang asing yang mengetahui identiti mereka melalui Facebook.
Tahun 2008 Mark Zuckerberg mencipta satu aplikasi bahasa Jepun untuk menarik lebih banyak peminat Facebook dari negeri sakura itu. Ternyata harapan itu tidak tercapai.Sebenarnya sebahagian besar warga Jepun tidak terbiasa dengan aplikasi bahasa inggeris. Tetapi ketika YouTube membuat aplikasi berbahasa Jepun, berduyun-duyun orang jepun mengupload video ke sana.
Untuk menjadi anggota Facebook, kita diharuskan mengisi data-data pribadi yang nantinya dicantumkan kepada orang yang menjadi kawan kita. Sementara YouTube cuma mensyaratkan nama (itupun tidak perlu nama betul) dan alamat email . Di sinilah masalahnya. Sebahagian besar orang Jepun tidak mau memperlihatkan data dan kehidupan pribadinya kepada banyak orang.
Sebagai contoh, dengan mengisi tahun dan kelahiran kita, dipercayai dapat digunakan untuk mengetahui karakter kita yang sangat berbahaya apabila digunakan untuk kepentingan tidak baik.
Selain itu, orang Jepun juga tidak terlalu suka menonjolkan jati dirinya dihadapan orang banyak. Mereka sudah biasa hidup berkelompok dan bekerja juga dalam kelompok. Kita mungkin kenal dengan produk walkman, tapi kita tidak tahu dari idea siapa produk itu dicipta, kecuali dari Sony Corpporation.
Dalam melayari internet sekalipun, orang jepun lebih suka memakai identiti lain atau bukan nama sebenarnya. Tahun 2005 ada satu kisah benar tentang warga Jepun yang berchatting dalam suatu forum Internet.
Pemuda Jepun tersebut adalah orang yang suka dengan komik (manga), game, animasi dan bergaya agak pelik. Di Jepun orang seperti ini disebut “otaku”. Dalam suatu perjalanan di kereta api, dia berjaya menolong seorang wanita cantik berpendidikan tinggi dari gangguan orang mabuk. Keinginannya untuk mendekati dan mencintai wanita tersebut dicurahkan dalam sebuah forum Internet.
Dalam setiap langkah untuk mendekati wanita itu, dia menceritakannya di forum tersebut. Banyak sekali tanggapan,komen dan sokongan kepada pemuda tersebut. Kisah ini akhirnya menjadi terkenal dan dijadikan sebuah filem, drama dan komik dengan judul “Densha Otoko” (Train Man).
Orang Jepun juga tidak suka identiti,gambar dan kehidupan pribadinya tersebar terutama wanita. Mereka tidak mau diganggu oleh orang-orang asing yang mengetahui identiti mereka melalui Facebook.
Jika Anda menyukai Artikel di blog ini, Silakan
klik disini melanggan via email, Anda akan mendapat kiriman artikel setiap ada artikel yang terbit di Blog perantaucyber
2 comments:
ooo,camni rupenye orang jepun..TQ info..huhu
respek pade jati diri org jepon
Post a Comment