Powered by Blogger.

Wednesday, April 6, 2011

20 Rahsia Di Dalam Windows XP

1. Sebelum ni Windows tak tunjukkan secara detail informasi dari sistem yang sedang bekerja, namun semenjak kemunculan Windows XP, hal ini sudah tidak berlaku lagi. Kita boleh perasan secara detailnya informasi tentang sistem yang sekarang ni dok buat beberapa langkah mudah yaitu, : Cuba buka [Command Prompt] pada menu [Accessories] dari button [Start]–>[All Programs], pastu korang klik ’systeminfo’. Pada layar akan tersaji banyak informasi yang berguna tentang komputer korang termasuk ‘uptime’. Kalau korang nak simpan informasi tersebut, klik’systeminfo > info.txt’. Command ni akan menghasilkan file info.txt yang dapat korang baca menggunakan Notepad. (WindowsXP Professional)
2. Korang boleh delete sebuah file secara langsung tanpa harus menyimpan terlebih dahulu di[Recycle Bin]. Klik [Start], lalu klik [Run...], kemudian klik ‘gpedit.msc’. Pastu pilih [User Configuration]–>[Administrative Templates]–>[Windows Components]–>[Windows Explorer], pastu pilih ‘Do not move deleted files to the Recycle Bin’. Selain fungsi ini, korang boleh buat banyak fungsi di gpedit, cuma kena jaga-jaga…takut tersilap langkah komputer korang boleh jadi corrupt pulak. (WindowsXP Professional).
3. Korang boleh Lock Windows XP hanya dengan dua klik mouse. Nape?Tak percaya ke? try buat shortcut baru di desktop dengan menggunakan klik kanan dari mouse. Isikan perintah‘rundll32.exe user32.dll,LockWorkStation’ pada column lokasi. Namakan shortcut itu ikut sedap korang. Setelah shortcut itu menampakkan diri di desktop, klik 2 kali, nah komputer anda akan terkunci. Cara lain adalah dengan menekan button Windows dan L pada keyboard secara bersamaan..aku rasa cara ni paling cepat dan cara ni la yg aku selalu guna.
4. Windows XP dengan sengaja dan tanpa merasa berdosa menyembunyikan beberapa program sistem yang sebahagiannya mungkin korang tak perlukan. Salah satu program yang sempat saya bahas adalah Windows Messenger. Untuk memunculkan kembali program hindden itu, try gunakanNotepad untuk buat file sysoc.inf yang ada di direktori /windows/inf/. Kemudian cari kata ‘hide’pada setiap baris program, pastu delete. Setelah menyimpan kembali file tersebut, pergilah ke[Add or Remove Programs] pada [Control Panel], pilih [Add/Remove Windows Components]. Disana akan nampak semua program yang sebelumnya hidden.
5. Kalau korang suka main-main dengan file Batch via DOS, Windows XP ada banyak commandyang menarik. Command ini termasuk ‘eventcreate’ dan ‘eventtriggers’ untuk mengamatisystem events. V‘typeperf’ untuk memonitor performance dari sistem, ’schtasks’ untuk menangani task. Seperti biasa, akhirilah setiap command dengan /? untuk mendapatkan option tambahan.
6. Windows XP dan provided IP versi 6atau IPv6 (generasi selanjutnya dari IP). Sayangnya IPv6ini lebih banyak diimplementasikan pada ISP, hanya komputer yang disambungkan dengan LAN je yang boleh guna ip nih. Klik ‘ipv6 install’ pada [Run...] (Senang je, proses ini tidak akan mengacaukan sistem LAN korang). kepals tu type ‘ipv6 /?’ pada baris command untuk mendapatkan option tambahan. Kalau korang tak reti buat…aku laaaagilah tak reti hahahaha tak penting pun…tak best kan?.
7. Korang boleh hentikankan beberapa task yang sedang aktif pada sistem dengan command dicommand prompt (biasanya kita menggunakan task manager, atau lebih tepat ctrl+alt+del..). taip ‘taskkill /pid’ lalu nombor task, atau ‘tskill’ diikuti nombor/nama process. Untuk mengetahui nombor task atau nama process, taip ‘tasklist’, command ini juga memberikan informasi tentang condition sistem korang pada masa itu.
8. Windows XP akan tunju file Zip seperti sebuah folder. Cara ni tentu lebih senang dipakai bila spec komputer korang power. Tapi bila komputer korang termasuk golongan ‘celeron’ alias kuno bin lambat, korang boleh off fungsi ini dengan taip ‘regsvr32 /u zipfldr.dll’ pada command prompt. Jika korang ingin restore system tu tadi taip ‘regsvr32 zipfldr.dll’.
9. XP ada ClearType (Sebuah teknologi anti-aliasing font baru dari Microsoft). Sayangnya fungsi ini tidak aktif secara default. Untuk mengaktifkan fungsi ClearType, klik kanan pada desktop, pilih [Properties]–>[Appearance]–>[Effects], lalu pilih ClearType pada menu drop down kedua, selanjutnya klik OK. Hasil yang signifikan dari feature ini terutama boleh nampak pada screen laptop. Jika korang menginginkan ClearType juga muncul pada screen login, cuba lakukan perubahan pada registry berikut [HKEY_USERS/.DEFAULT/Control Panel/Desktop/FontSmoothingType to 2].
10. Korang tentu pernah menggunakan remote [Remote Assistance] untuk membantu kengkawan yang menggunakan NAT (Network Address Translation) dalam network yang sama di rumah, tetapi iai tidak aktif secara otomatik. Cuba suruh kengkawan korang hantar emel invite Remote Assistance, dan simpan file tersebut. Di bawah attribute RCTICKET ialah IP-nya NAT, contoh192.168.1.10. Ganti IP tu dengan IP yang gunakan skarang. Pastikan juga kengkawan korang membuka port 3389. Lepas tu silakanlah meneruskan aktiviti tolong menolong…sharing is caring.
11. Korang boleh run sesatu program dengan pengguna atau user yang berbeza tanpa harus melakukan seremonial logging out dan logging in. Klik kanan ikon dari program tersebut, lalu pilih[Run As...]. Masukan user name dan password yang ingin korang korbankan eh gunakan. Trick ini akan sangat berguna bila korang berada di office ,korang nak guna ID administrator untuk menginstall suatu program. Catatan : Aku tak bertanggungjawab dengan sebarang corruption yang akan berlaku pada pc korang heheheheehh
12. Windows XP boleh dikatakan cerewet dalam hal memaksa korang untuk melakukan auto updates, registrasi Passport, menggunakan Windows Messenger dan lain lain. Paksaan ini muncul berupa baloon tips di sudut kanan bawah toolbars korang. Untuk menghapuskan belon huduh tu dari muka Windows, cuba run [Regedit], lalu masuk keHKEY_CURRENT_USER/Software/Microsoft/Windows/Current Version/Explorer/Advanced, buatlah DWORD value dengan nama EnableBalloonTips dan beri nilai 0.
13. Korang boleh run Windows tanpa harus mengisi user name atau password terlebih dahulu. Klik[Run...], taip ‘control userpasswords2′, yang akan membuka aplikasi akaun user. Pada tab[Users], delete pada Users Must Enter A User Name And Password To Use This Computer, klikOK. Pastu akan muncul window log on, masukan user name dan password dari akaun yang akan anda gunakan.
14. Internet Explorer 6 akan delete temporary files hanya bila anda menyuruhnya. Jalankan browser Internet Explorer, pilih [Tools]–>[Internet Options...]–>[Advanced], alihkan pandangan ke bawah pada [Security area], lalu isikan pada Empty Temporary Internet Files folder when browser is closed.
15. Windows XP memiliki kemampuan untuk appear animasi/ikon yang menujukkan netowrk sedang aktif. Berguna pada korang bila lihat tak ada lampu yang berkedip kedip di ikon network . Klik kanan [My Network Places] pada desktop, lalu pilih [Properties]. Klik kanan pada deskripsi dari LAN korang, pilih [Properties],isikan ruang pada Show icon in notification area when connected. Sekarang korang akan melihat ikon network muncul di sudut kanan toolbar kat desktop bila network sedang aktif melakukan transfer data.
16. Adakah start menu korang kekadang lembab nak appear program yang korang nak klik? Untuk mempercepatnya, korang boleh mengubah registry [HKEY_CURRENT_USER/Control Panel/Desktop/MenuShowDelay] dari 400 ke jumlah yang lebih kecil seperti 0.
17. Korang boleh rename banyak file dalam satu folder hanya dengan beberapa langkah mudah.Drag sejumlah file yang akan diubah namanya, klik kanan salah satu folder, pastu ubah nama file tersebut sesuai dengan keinginan korang, tekan [Enter]. Semua file yang dipilih tadi akan berubah namanya sesuai dengan nama pilihan anda, dan dibelakangnya terdapat nombor khusus untuk membezakannya.
18. Windows Media Player akan appear cover dari album artis yang sedang dimainkannya, apabila gambar cover tersebut ditemukan di internet. Jika takda , korang boleh guna pic fevret korang.taip je nama nama folder.jpg pic tersebut disimpan dan letak dalam satu folder dengan track lagu yang dimainkan maka Windows Media Player akan appearkan gambar tersebut.
19. Button [Windows] + [Break] kalau ditekan akan appear [System Properties], button[Windows] + [D] akan appearkan Desktop, button [Windows] + [Tab] untuk berpindah pindah program aktif yang ada taskbar. Ni pun aku biasa buat sejak guna windows 98 lagi huhuhuhu.
20. Pengganti Windows XP adalah Windows Vista yang sebelumnya diberi nama Longhorn.Windows ini memberikan feature tambahan dari Windows XP yang boleh di godek dan di upgradeMengapa? Windows Vista aku gerenti tidak akan mampu power sama dengan Windows Xp di komputer aku yang kuno ni hehehehe.
p/s: Semua configure dan step step yg aku dapat ni dari penelitian dan jalan – jalan di lebuhraya multimedia ni….kalau berlaku corruption pada pc korang..aku tak bertanggungjawab…..semua step-step tu ada risiko dia…hati hati dan sila lakukan backup sebelum mencuba hehehehehehehe

Jika Anda menyukai Artikel di blog ini, Silakan klik disini melanggan via email, Anda akan mendapat kiriman artikel setiap ada artikel yang terbit di Blog perantaucyber
Tambah Yuk
Widget by IB | Template Design

Artikel Terkait:

Widget by:IB | Template Design

0 comments:

Post a Comment

 

BUAT PENGUNJUNG

Buat Pengunjung Semua, sebarang cadangan,komentar, atau artikel yang hendak di kongsi. Bolehlaa menghantarnya melalui email : perantaucyber@gmail.com
Terima Kasih

LAYAN DULU

Pengikut

© 2009 Designed by perantaucyber |Template Design